Forum Bulgaricus
Stacje ładowania EV na trasie do BG - Wersja do druku

+- Forum Bulgaricus (https://bulgaricus.pl/forum)
+-- Dział: Informacje podstawowe (https://bulgaricus.pl/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- Dział: Dojazd (https://bulgaricus.pl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Wątek: Stacje ładowania EV na trasie do BG (/showthread.php?tid=1489)

Strony: 1 2


Stacje ładowania EV na trasie do BG - Slavekk - 25-09-2023

Pora chyba założyć i taki wątek.

Podpowiedzcie jakichś dużych operatorów ładowarek pojazdów elektrycznych w BG.
Albo i niedużych, ale strategicznie położonych - wybrzeże, główne szlaki itp.
Info o kwaterodawcach oferujących dostęp do prądu też bardzo cenne.

Jakoś CZ/SK/HU z grubsza obejrzałem, ale BG i RO to dla mnie terra incognita.


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - Bulgarius - 25-09-2023

Pewnie znajdą się bohaterowie, którzy pojadą elektrykami do BG. W tym roku widziałem Czecha lub Słowaka w Albanii - zastanawiałem się ile dni mu zeszło żeby dojechać.


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - bateniki - 25-09-2023

Ja miślalem że te auta są tylko do jazdy miejskiej. Jeszce hybryda to rozumie, ale samym prądem to już ryziko.
Może za 10 lat kto to wie.

===================================================================

Największa publiczna sieć stacji ładowania w Bułgarii


Działamy w 3 krajach


Ponad 500 zainstalowanych punktów ładowania w Bułgarii


Ponad 100 lokalizacji partnerskich


Ponad 10 000 użytkowników w Bułgarii

https://eldrive.eu/


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - Slavekk - 26-09-2023

(25-09-2023,19:20:39)Bulgarius napisał(a): Pewnie znajdą się bohaterowie, którzy pojadą elektrykami do BG. W tym roku widziałem Czecha lub Słowaka w Albanii - zastanawiałem się ile dni mu zeszło żeby dojechać.

To nie żaden wyczyn.
Na forach użytkowników elektryków są opisy wypraw do Turcji, Macedonii itp.
Nikt nie stał z braku prądu.
Taka jazda może być mniej lub bardziej wygodna, zwłaszcza w naszych byłych demoludach, ale jakiejś szczególnej ekwilibrystyki nie potrzeba.
Rozpatruje się raczej problem, czy w okolicach ładowarki jest jakieś WC i gastro coby nie tracić czasu oddzielnie na ładowanie i oddzielnie na jedzenie.
Pożądana jest też większa moc ładowarki i możliwość obsługi więcej niż jednego pojazdu na raz, ale i tu (nawet w naszej części Europy) pojawiają się duże sieci typu IONITY lub Tesla Supercharger.
Pierwszy rzut oka na mapę i dla startu z centralnej Polski mamy na trasie ładowarki dużej mocy co ok. 200km: 
- NOXO Bełk na A1 (PL) - Shell + Mc Donald
- Dubnica n. Vahom IONITY (SK) - Shell + Yellow Point Bistro
- Acs IONITY M1 (HU) - OMV + Mc Donald
- Sziget IONITY M0 (HU) - Shell + jakiś hotel
i już możemy opuścić Węgry i szukać w Oradei czy Timisoarze.

Nie jest źle, choć zawsze mogłoby być lepiej Big Grin


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - Tosho - 26-09-2023

W aplikacji Waze - którą ostatnimi czasy testuję - jest zakładka - Auto elektryczne i wszystko jest łatwiejsze Smile


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - Slavekk - 26-09-2023

(25-09-2023,22:27:01)bateniki napisał(a): Ja miślalem że te auta są tylko do jazdy miejskiej. Jeszce hybryda to rozumie, ale samym prądem to już ryziko.
Może za 10 lat kto to wie.

https://eldrive.eu/

Ja też podobnie myślałem 2 lata temu kupując hybrydę.
Faktycznie wygoda to jest bo jak nie prąd to benzyna i jazda.
Ale przy tej okazji poznałem bliżej rozmieszczenie ładowarek i stwierdziłem, że już dwa lata temu obawiałem się niepotrzebnie.
Pierwszy etap elektromotoryzacji gdzie królowały (na Zachodzie oczywiście) takie auta jak Nissan Leaf i Renault ZOE już dawno minął.
Aktualnie sprzedawane samochody maja większe baterie i ładują się szybciej, więc to już nie tylko jazda wokół komina.
Już teraz, nie za xx lat.

PS. Dzięki za link do eldrive.

Edit 02.10.2023r
Ten eldrive trochę komplikuje życie turysty. Wygląda na to, że ma oddzielną aplikację dla Rumunii i Bułgarii  Confused
Ściągnąłem Rumunię i nie pokazuje żadnej lokalizacji w Bułgarii...
Ceny na dziś średniowysokie - 2,49 RON/kWh i 0,90 BGN/kWh

Znalazłem jeszcze dla BG apkę Fines Charging. Tutaj 0,69-0,79 BGN/kWh


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - lacrosse - 13-10-2023

Hej, w BG polecam Fines Charge (mają dużo szybkich ładowarek, także na wybrzeżu) i Eldrive. W Sozopolu jest jedna przekłamana, ale od ABB. W necie, że szybka, a okazała się mega wolna (tabliczka znamionowa). Niestety przykiblowałem dłużej niż chciałem. W Sofii przypadkiem trafiłem na darmową pod Kaufland, ale byłem doładowany po nocy, wiec nie testowałem. Możesz spróbować obadać temat.

W RO jest Mol Plugee, czy jakoś tak. Ponoć appka obsługuje także HU. Więcej nie sprawdzałem, bo ostatecznie jechałem przez SRB. W Serbii jest Charge GO zlokalizowany na Shellu.


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - Marek999 - 18-12-2023

Hej,
Jeśli chodzi o ładowarki pojazdów elektrycznych w Bułgarii, to Green Energy to taki go-to. Dużo mają stacji, zwłaszcza w kluczowych miejscach, traktują to poważnie. Druga opcja to Eldrive - też mają spory zasięg, zwłaszcza w regionie, a ich sieć rośnie.
Ale, no wiadomo, fajnie byłoby poznać też jakieś mniejsze, ale taktycznie położone.
Co do kwaterodawców z dostępem do prądu, to faktycznie może być wyzwanie, ale warto spróbować. Może Airbnb czy inne lokalne strony będą miały coś ciekawego.
Ja też ogarnąłem trochę w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech, ale w Bułgarii to jeszcze czarna dziura dla mnie.


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - Slavekk - 09-06-2024

Pora odświeżyć wątek.
Wprawdzie ostatni wypad nie był do BG, tylko taki przedłużony weekend na Węgrzech, ale że to południe Węgier i do przejechania było ponad 950km to jakby do połowy drogi.

Trasę do Harkany robiłem nie pierwszy raz i z porównania z poprzednimi mogę oszacować, że ładowanie samochodu elektrycznego mi wydłużyło przejazd o ok. 30-40 minut. Normalnie z postojami co ok. 2-2,5 godziny i dłuższym na obiad to było ok. 12 godzin.

Opis jazdy elektrykiem po naszych byłych demoludach przypomina niegdysiejsze opisy jazdy na LPG - „zbiornik” nieduży, a stacje LPG ładowania wymagają dojazdu i co stacja to inny operator. Ani na Słowacji ani na Węgrzech (prawie) nie ma ładowarek na autostradowych MOPach. U nas bywają coraz częściej, a np. na Węgrzech wyjątkiem jest IONITY, dla mnie potencjalnie jedna lokalizacja przy M0 i ewentualnie przy M1 koło Komarom, ale to za blisko i wymaga zatoczenia lekkiego kółka.

Najważniejsze to zwalczyć w sobie nawyk jazdy spalinowcem czyli nie tankładujemy do pełna. Ładuje się tyle, by starczyło do następnej ładowarki. Taki urok elektryka, że ładowanie od 80 do 100% baterii trwa tyle co od 10 do 80%. Dlatego kończymy ładowanie przy 65-80%

Infra na trasie nie jest zła, ale... liczę na postęp.
Jazda tam nie była rozplanowana optymalnie, bo strach ma wielkie oczy.

EkoEn Gliwice (blisko A1) ma 3 dobre ładowarki po 350 kW 2xCCS. Odpala się z apki EloCity. Zero gastro... dobrze że to parking Arena Gliwice, więc jest tam WC (ale w nocy?). Dlatego na MOP Woźniki Zachód zanabyłem w McD śniadanie na wynos. Gastronomicznie najgorsza lokalizacja, ale ładowarki szybkie i mała szansa na kolejkę.

Dalej A1 - D1 Ostrava - R56 Frydek Mistek - 56 - 35 do SK i tam 10 do D1 w Bytca, potem D1 na południe

Slovnaft Ilava (SK) nie był wyborem optymalnym bo wygenerował następny postój na Słowacji. 2 przyzwoite ładowarki 150 kW 2xCCS. Odpala się apką MOL Plugee (która nie obsługuje polskich ładowarek przejętych przez MOL od Lotosu... Cool ). Obok Lidl, WC i małe gastro w stacji Slovnaft. Uruchomienie ładowarki z przygodami bo są dwie, ale nie są numerowane, zero oznaczeń. Numer 1 to ta pierwsza z lewej czy ta, która była pierwsza zainstalowana, ta z prawej (przez pewien czas była jedyna)? Za trzecim (nerwy...) podejściem poszło...

Jadąc trochę dalej autostradą D1 mamy jeszcze IONITY Dubnica i eJoinGo Trencin Bela

Z Ilavy D1 do Trnavy   - R1 - 573 - 75 do Nove Zamky

eJoinGo Nove Zamky (SK) OC Lipa Park, 1x75 kW 2xCCS. Odpala apka ejoin GO. Kawiarnia/restauracja w centrum handlowym się zamknęła. Był chyba jakiś kebab ale nie korzystałem. WC nie stwierdzono. Przy lepszym rozplanowaniu trasy postój tutaj byłby zbędny, przejazd przez N. Zamky też.

Dalej 75 do Komarno-Komarom i M1 do Budapesztu.

TEA Halasztelek (HU), koło M0, 1x100 kW 2xCCS. Przy stacji Shella, więc gastro tamże i WC bezpłatne (nie tak jak na MOPach w HU, w tranzycie można by nie miać forintów tylko kartę). Odpala sią apką TEA, ale też kartą ChargePoint której używałem w kraju.

W rezerwie Ionity Szigetszentmiklosz M0, sąsiedni zjazd.

Dalej M0 - M6 do Pecs i tym sposobem wylądowałem w Harkany, gdzie miałem do dyspozycji:
- zepsutą od kilku tygodni ładowarkę TEA 50 kW DC/22 kW AC  Wink
- 5 km dalej w Siklos słupek TEA 2x22 kW AC odpalany apką TEA, ale taniej nieco kartą FreshMile używaną w kraju.
- 15 km na południe Donji Miholjac (HR) z ładowarką Elen 50 kW DC/22 kW AC. Uruchamiana oczywiście własną apką Elen
- w drodze do Suboticy, którą nawiedziłem, ponownie Elen Kneżevi Vinogradi (HR) 50 kW DC/22 kW AC
- w Serbii nie korzystałem.

Przed powrotem do domu pojechałem obejrzeć Osijek, tam się podłączyłem do wyjścia AC 22 kW Elen (wszystkie parkingi płatne, pod ładowarką bezpłatnie max 180 minut na AC), obleciałem centrum miasta i Tvrdę, nabiłem do 100% i to mi wystarczyło na powrót.

Powrót

TEA Halasztelek, na Shellu śniadanie.

dalej M0 - M1 - Komarom (nowy most na Dunaju) - Kolarovo - Galanta - R1 i D1 na północ

eJoin GO Trenczyn Bela (SK) OC Laugaricio, 1x150 kW 2xCCS. W centrum handlowym na piętrze dwie restauracje, obiad u Wietnamczyków (polecam, dobre było), WC też na piętrze. Ogólnie dobre miejsce na popas.

do Polski jak poprzednio prze Bytca - przełącz Bumbalka - Frydek - Ostrava i A1

EkoEn Gliwice i... tyle.

Może by tak we wrześniu Macedonia i Bułgaria... zobaczymy


RE: Stacje ładowania EV na trasie do BG - bateniki - 09-06-2024

Dla mnie jazda autem na prąd to tylko w radius 100 km, nie wyobrażam sobie z takim wynalazkiem wyruszyl w trasie 1000+ km.