Pora odświeżyć wątek.
Wprawdzie ostatni wypad nie był do BG, tylko taki przedłużony weekend na Węgrzech, ale że to południe Węgier i do przejechania było ponad 950km to jakby do połowy drogi.
Trasę do Harkany robiłem nie pierwszy raz i z porównania z poprzednimi mogę oszacować, że ładowanie samochodu elektrycznego mi wydłużyło przejazd o ok. 30-40 minut. Normalnie z postojami co ok. 2-2,5 godziny i dłuższym na obiad to było ok. 12 godzin.
Opis jazdy elektrykiem po naszych byłych demoludach przypomina niegdysiejsze opisy jazdy na LPG - „zbiornik” nieduży, a stacje
LPG ładowania wymagają dojazdu i co stacja to inny operator. Ani na Słowacji ani na Węgrzech (prawie) nie ma ładowarek na autostradowych MOPach. U nas bywają coraz częściej, a np. na Węgrzech wyjątkiem jest IONITY, dla mnie potencjalnie jedna lokalizacja przy M0 i ewentualnie przy M1 koło Komarom, ale to za blisko i wymaga zatoczenia lekkiego kółka.
Najważniejsze to zwalczyć w sobie nawyk jazdy spalinowcem czyli nie
tankładujemy do pełna. Ładuje się tyle, by starczyło do następnej ładowarki. Taki urok elektryka, że ładowanie od 80 do 100% baterii trwa tyle co od 10 do 80%. Dlatego kończymy ładowanie przy 65-80%
Infra na trasie nie jest zła, ale... liczę na postęp.
Jazda tam nie była rozplanowana optymalnie, bo strach ma wielkie oczy.
EkoEn Gliwice (blisko A1) ma 3 dobre ładowarki po 350 kW 2xCCS. Odpala się z apki EloCity. Zero gastro... dobrze że to parking Arena Gliwice, więc jest tam WC (ale w nocy?). Dlatego na MOP Woźniki Zachód zanabyłem w McD śniadanie na wynos. Gastronomicznie najgorsza lokalizacja, ale ładowarki szybkie i mała szansa na kolejkę.
Dalej A1 - D1 Ostrava - R56 Frydek Mistek - 56 - 35 do SK i tam 10 do D1 w Bytca, potem D1 na południe
Slovnaft Ilava (SK) nie był wyborem optymalnym bo wygenerował następny postój na Słowacji. 2 przyzwoite ładowarki 150 kW 2xCCS. Odpala się apką MOL Plugee (która nie obsługuje polskich ładowarek przejętych przez MOL od Lotosu...
). Obok Lidl, WC i małe gastro w stacji Slovnaft. Uruchomienie ładowarki z przygodami bo są dwie, ale nie są numerowane, zero oznaczeń. Numer 1 to ta pierwsza z lewej czy ta, która była pierwsza zainstalowana, ta z prawej (przez pewien czas była jedyna)? Za trzecim (nerwy...) podejściem poszło...
Jadąc trochę dalej autostradą D1 mamy jeszcze IONITY Dubnica i eJoinGo Trencin Bela
Z Ilavy D1 do Trnavy - R1 - 573 - 75 do Nove Zamky
eJoinGo Nove Zamky (SK) OC Lipa Park, 1x75 kW 2xCCS. Odpala apka ejoin GO. Kawiarnia/restauracja w centrum handlowym się zamknęła. Był chyba jakiś kebab ale nie korzystałem. WC nie stwierdzono. Przy lepszym rozplanowaniu trasy postój tutaj byłby zbędny, przejazd przez N. Zamky też.
Dalej 75 do Komarno-Komarom i M1 do Budapesztu.
TEA Halasztelek (HU), koło M0, 1x100 kW 2xCCS. Przy stacji Shella, więc gastro tamże i WC bezpłatne (nie tak jak na MOPach w HU, w tranzycie można by nie miać forintów tylko kartę). Odpala sią apką TEA, ale też kartą ChargePoint której używałem w kraju.
W rezerwie Ionity Szigetszentmiklosz M0, sąsiedni zjazd.
Dalej M0 - M6 do Pecs i tym sposobem wylądowałem w Harkany, gdzie miałem do dyspozycji:
- zepsutą od kilku tygodni ładowarkę TEA 50 kW DC/22 kW AC
- 5 km dalej w Siklos słupek TEA 2x22 kW AC odpalany apką TEA, ale taniej nieco kartą FreshMile używaną w kraju.
- 15 km na południe Donji Miholjac (HR) z ładowarką Elen 50 kW DC/22 kW AC. Uruchamiana oczywiście własną apką Elen
- w drodze do Suboticy, którą nawiedziłem, ponownie Elen Kneżevi Vinogradi (HR) 50 kW DC/22 kW AC
- w Serbii nie korzystałem.
Przed powrotem do domu pojechałem obejrzeć Osijek, tam się podłączyłem do wyjścia AC 22 kW Elen (wszystkie parkingi płatne, pod ładowarką bezpłatnie max 180 minut na AC), obleciałem centrum miasta i Tvrdę, nabiłem do 100% i to mi wystarczyło na powrót.
Powrót
TEA Halasztelek, na Shellu śniadanie.
dalej M0 - M1 - Komarom (nowy most na Dunaju) - Kolarovo - Galanta - R1 i D1 na północ
eJoin GO Trenczyn Bela (SK) OC Laugaricio, 1x150 kW 2xCCS. W centrum handlowym na piętrze dwie restauracje, obiad u Wietnamczyków (polecam, dobre było), WC też na piętrze. Ogólnie dobre miejsce na popas.
do Polski jak poprzednio prze Bytca - przełącz Bumbalka - Frydek - Ostrava i A1
EkoEn Gliwice i... tyle.
Może by tak we wrześniu Macedonia i Bułgaria... zobaczymy